To the Top
The 3 steps are Choose table, Choose variable and Show result. You are currently at Choose variable

Antal elever i svenska utlandsskolor efter undervisningsform, världsdel, kön och år

Choose variables

Read more about the survey
Marit Jorsäter, SCB
+46 010-479 6243
No
2023-04-28
Antal elever i svenska utlandsskolor:
antal
Antal elever i svenska utlandsskolor:
Respektive år
Antal elever i svenska utlandsskolor:
Stock
Antal elever i svenska utlandsskolor:
No
Antal elever i svenska utlandsskolor:
No
SCB
00000024
Now you have come to the page, Choose variable. This page give you the oportunity to select which variables and values you want to display in your result of the table. A variable is a property of a statistical unit. The page is divided into several boxes, one for each variable, where you can select values by click to highlight one or more values. It always starts with the statistics variable which is the main value counted in the table.

Selected 0 of total 4

Optional variable
Mandatory

Selected 0 of total 4

Selected 0 of total 3

Optional variable
Mandatory
Field for searching for a specific value in the list box. This is examples of values you can search for.1994 , 1995 , 1996 ,

Selected 1 of total 26

Number of selected data cells are:
(maximum number allowed is 150 000)

Presentation on screen is limited to 1 000 rows and 30 columns

Number of selected cells exceeds the maximum allowed 150 000

Obs:

Fotnoter:

Elever
Uppgifter om elever hämtas från Skolverkets webbplats www.skolverket.se. För mer detaljerad källhänvisning se Bilaga 1 till statistikens framställning UF0550.

År 2019 sekretessprickas de värden i förskoleklass där elevantalet baseras på färre än 3 elever. I de fall det är möjligt att räkna fram en sekretessprickad uppgift utifrån övriga uppgifter sekretessprickas även det näst lägsta antalet.

2021 beslutade Skolverket att inte längre publicera tabeller med fördelning på världsdel. Ett skäl var att de allra flesta skolenheter ligger i Europa och ytterligare ett skäl att det har med sekretessfrågan att göra eftersom utlandsskolorna drivs av enskilda huvudmän.

Vid jämförelser över tid uppvisar de statistiska måtten stora svängningar. Det beror på att det finns få utlandsskolor totalt sett, och elevantalet är dessutom mycket lågt på flera utlandsskolor med betydande variation från ett år till ett annat. Det medför att enskilda skolor eller till och med enskilda elever kan påverka statistiken.

Könsfördelning
År 2002 saknas uppgift fördelat på kön och världsdel i förskoleklass.
År 1994–1998 saknas uppgift fördelat på kön och världsdel i grundskolan.
År 1994–2002 saknas uppgift fördelat på kön och världsdel i gymnasieskolan.
År 1999–2002 summerar inte antal pojkar och flickor till totalerna på nivån ”Alla undervisningsformer” eftersom fördelning på kön finns för grundskolan men saknas för gymnasieskolan.

Definitioner
Elever
Samtliga elever i reguljär utbildning, både svenska (behöriga och obehöriga) och utländska, vid svenska utlandsskolor ingår i elevantalen.

Reguljär utbildning
Utbildning enligt förskoleklassens, grundskolans resp. gymnasieskolans läroplaner, kursplaner och timplaner som bedrivs vid svensk utlandsskola.