To the Top
The 3 steps are Choose table, Choose variable and Show result. You are currently at Choose variable

Antal elever i svenska utlandsskolor efter undervisningsform, gymnasieprogram, utbildningens längd, skolår, kön och år

Choose variables

Read more about the survey
Marit Jorsäter, SCB
+46 010-479 6243
No
2023-10-13
Antal elever i svenska utlandsskolor:
antal
Antal elever i svenska utlandsskolor:
Respektive år
Antal elever i svenska utlandsskolor:
Stock
Antal elever i svenska utlandsskolor:
No
Antal elever i svenska utlandsskolor:
No
SCB
00000022
Now you have come to the page, Choose variable. This page give you the oportunity to select which variables and values you want to display in your result of the table. A variable is a property of a statistical unit. The page is divided into several boxes, one for each variable, where you can select values by click to highlight one or more values. It always starts with the statistics variable which is the main value counted in the table.

Selected 0 of total 6

Optional variable

Selected 0 of total 6

Optional variable

Selected 0 of total 5

Optional variable
Field for searching for a specific value in the list box. This is examples of values you can search for.alla skolår , skolår 0 , skolår 1 ,

Selected 0 of total 12

Optional variable

Selected 0 of total 3

Optional variable
Mandatory
Field for searching for a specific value in the list box. This is examples of values you can search for.1994 , 1995 , 1996 ,

Selected 1 of total 29

Number of selected data cells are:
(maximum number allowed is 150 000)

Presentation on screen is limited to 1 000 rows and 30 columns

Number of selected cells exceeds the maximum allowed 150 000

Obs:

Fotnoter:
Elever
Uppgifter om elever hämtas från Skolverkets webbplats www.skolverket.se. För mer detaljerad källhänvisning se Bilaga 1 till statistikens framställning UF0550.

År 2002 ingår elever i förskoleklass i elevantalet för grundskolans skolår 1.

Från år 2019 sekretessprickas de värden för gymnasieskolan där elevantalet baseras på färre än 3 elever. I de fall det är möjligt att räkna fram en sekretessprickad uppgift utifrån övriga uppgifter sekretessprickas även det näst lägsta antalet.

1995 har totalt antal elever i distansundervisning med handledning olika uppgifter i tabell 10.1 och 10.5 på Skolverkets webbplats. SCB har i samråd med Skolverket valt att använda uppgiften i tabell 10.5.

1996 summerar inte antalet pojkar respektive flickor korrekt på naturvetenskapsprogrammet skolår 1 och samhällsvetenskapsprogrammet skolår 2 i tabell 10.4 på Skolverkets webbplats. Vi har valt att använda uppgifterna på lägsta nivå och gjort egna summeringar på dem.

Vid jämförelser över tid uppvisar de statistiska måtten stora svängningar. Det beror på att det finns få utlandsskolor totalt sett, och elevantalet är dessutom mycket lågt på flera utlandsskolor med betydande variation från ett år till ett annat. Det medför att enskilda skolor eller till och med enskilda elever kan påverka statistiken.

Könsfördelning
Åren 1994–2014 saknar uppgift fördelat på kön i kompletterande svensk undervisning.
Åren 1994–2013 saknar uppgift fördelat på kön i distansundervisning med handledning.
År 2022 saknas uppgift fördelat på kön i samtliga undervisningsformer.

Gymnasieskolan – Övriga program
1994 avser social linje samt studieväg enligt norsk läroplan.
1995–2002 avser studieväg enligt norsk läroplan.
2003 fanns inga elever på övriga program.
2004 avser International Baccalaureate (IB).
2005 avser norsk läroplan samt International Baccalaureate (IB).
2006–2012 avser norsk läroplan, finsk läroplan samt International Baccalaureate (IB).
2013 avser norsk läroplan, övriga inriktningar (däribland International Baccalaureate (IB) och finsk läroplan).
2014 avser annat lands läroplan, ekonomisk inriktning, humanistisk inriktning och International Baccalaureate (IB).
2015 saknas uppgifter om program för 8 elever, 1 elev läste humanistisk inriktning.
2015 började uppgifter för ekonomiprogrammet att redovisas separat.
2016 och framåt saknas uppgift om övriga program.

Definitioner
Elever
Samtliga elever, både svenska (behöriga och obehöriga) och utländska, vid svenska utlandsskolor ingår i elevantalen. I elevantalet för kompletterande svensk utbildning och distansundervisning med handledning ingår även elever hos andra huvudmän, till exempel svenska skolföreningar. Elever i övrig distansundervisning ingår inte.

Reguljär utbildning
Utbildning enligt förskoleklassens, grundskolans resp. gymnasieskolans läroplaner, kursplaner och timplaner som bedrivs vid svensk utlandsskola.

Kompletterande svensk undervisning
Undervisning för barn och ungdomar som går i utländsk eller internationell skola och som vill utveckla sina kunskaper i svenska och om Sverige.

Distansundervisning med handledning
Tidigare benämnd korrespondensundervisning. Elev som är behörig får studiematerial utan kostnad. Finns utlandsskola på orten har eleven även möjlighet att få handledning. Undervisningen avser grundskolans årskurs 7–9 samt gymnasieskolan.

Skolår
Med skolår 0 avses förskoleklass. Med skolår 1–9 avses grundskolans årskurs 1–9 eller gymnasieskolans årskurs 1–3. Blandad anges för kompletterande svensk undervisning som kan omfatta både grundskolans och gymnasieskolans årskurser samt för distansundervisning som kan omfatta både grundskolans årskurs 7–9 och gymnasieskolans årskurser.