To the Top
The 3 steps are Choose table, Choose variable and Show result. You are currently at Choose variable

Antal elever i allmänna läroverk efter skolform, inriktning, utbildningens längd, skolår, kön och år

Choose variables

Read more about the survey
Marit Jorsäter, SCB
+46 010-479 6243
No
2022-12-20
Antal elever i allmänna läroverk:
antal
Antal elever i allmänna läroverk:
Respektive år
Antal elever i allmänna läroverk:
Stock
Antal elever i allmänna läroverk:
No
Antal elever i allmänna läroverk:
No
SCB
000005MW
Now you have come to the page, Choose variable. This page give you the oportunity to select which variables and values you want to display in your result of the table. A variable is a property of a statistical unit. The page is divided into several boxes, one for each variable, where you can select values by click to highlight one or more values. It always starts with the statistics variable which is the main value counted in the table.
Field for searching for a specific value in the list box. This is examples of values you can search for.alla skolformer , gossrealskolor , högre flickläroverk ,

Selected 0 of total 10

Optional variable
Field for searching for a specific value in the list box. This is examples of values you can search for.alla inriktningar , allmän praktisk , flickskolelinje ,

Selected 0 of total 17

Optional variable
Field for searching for a specific value in the list box. This is examples of values you can search for.alla utbildningslängder , 2-årig , 3-årig ,

Selected 0 of total 7

Optional variable
Field for searching for a specific value in the list box. This is examples of values you can search for.alla skolår , skolår 4 , skolår 5 ,

Selected 0 of total 10

Optional variable

Selected 0 of total 3

Optional variable
Mandatory
Field for searching for a specific value in the list box. This is examples of values you can search for.1876 , 1877 , 1878 ,

Selected 1 of total 84

Number of selected data cells are:
(maximum number allowed is 150 000)

Presentation on screen is limited to 1 000 rows and 30 columns

Number of selected cells exceeds the maximum allowed 150 000

Obs:

Elever under läsåren 1859/60–1920/21 hämtas från Kungliga Ecklesiastikdepartementets arkiv som förvaras på Riksarkivet, Marieberg.
Elever under läsåren 1921/22–1959/60 hämtas från Kungliga Skolöverstyrelsens statistiska kontors arkiv som förvaras på Riksarkivet, Arninge.
Elever under läsåren 1876/77–1919/20 hämtas från Kungliga Ecklesiastikdepartementets publikationer Bidrag till Sveriges Officiella Statistik (BiSOS) samt Sveriges Officiella Statistik (SOS).
Elever under läsåren 1920/21–1935/36 hämtas från Kungliga Skolöverstyrelsens publikationer Sveriges Officiella Statistik.
För mer detaljerad källhänvisning se Bilaga 1 till Dokumentation, Statistikens framställning UF0550.
Statens normalskola för flickor redovisades i källmaterialet tillsammans med olika skolformer:
• 1863/64–1942/43 tillsammans med högre enskilda flickskolor.
• 1943/44–1948/49 tillsammans med högre allmänna flickläroverk.
• 1946–1948 ingår inom högre gosskolor siffrorna för 2-årig realskola i den 4-åriga realskolan i källmaterialet från Riksarkivet.
• 1949/50–1976/77 tillsammans med högre allmänna samläroverk.
I denna statistiska sammanställning redovisas Statens normalskola för flickor inom skolformen högre enskilda flickskolor åren 1928/29–1942/43 och inom skolformen högre flickläroverk åren 1943/44–1959/60.
För år 1959 har könsfördelningen uppskattats inom skolåren i vissa fall vad gäller allmänna läroverk. Uppgifter finns om könsfördelningen över totalen på de respektive linjerna men inte efter skolår, däremot finns en totalsiffra per skolår och linje.

1960/61–1976/77 saknar i nuläget redovisning efter skolform inom de olika läroverken i den statistiska sammanställningen och redovisas enbart som flickskolelinjer eller realskolelinjer.

Mellan 1859 och 1862 samt 1868 saknas i nuläget uppgifter om pedagogier.

År 1862 saknas i nuläget uppgifter för högre respektive lägre gossläroverk.
Elementarlinjerna fanns fram till och med 1904 när den nya läroverksstadgan införde realskolelinjerna. Elementarlinjerna kunde vara mellan 2-klassiga till 6-klassiga. Det vanligaste var 5-klassiga. Det var vanligt att de kortare linjerna ändå utsträckte sig till fem år. Det förklarar varför tabellen visar fler än två/tre skolår trots att linjen är 2-klassig/3-klassig.
Elementarlinjens första del, gemensam linje, kunde vara årskurs 1–3 vilket här motsvarar skolår 4–6. Elementarlinjen delades sedan in i två linjer, reallinje respektive latinlinje. Dessa kunde vara årskurs 2–6 vilket här motsvarar skolår 5–9.
Pedagogierna kunde vara mellan 1-klassiga till 2-klassiga. De 1-klassiga kunde vara 1–3-åriga och de 2-klassiga kunde vara 2–5-åriga.
Den 1-klassiga hade bara en gemensam linje vilket var årskurserna 4–6 vilket här motsvarar skolår 4–6.
De 2-klassiga hade en gemensam linje med årskurserna 1–3 vilket här motsvarar skolår 4–6.
De följdes av en reallinje eller latinlinje med årskurserna 4–5 vilket här motsvarar skolår 7–8.
Allmänna läroverkens 6-åriga realskolelinjers årskurser 1–6 motsvarar här skolår 4–9.
Allmänna läroverkens 5-åriga realskolelinjers årskurser 1–5 motsvarar här skolår 5–9.
Allmänna läroverkens 4-åriga realskolelinjers årskurser 1–4 motsvarar här skolår 7–10.
Allmänna läroverkens 3-åriga realskolelinjers årskurser 1–3 motsvarar här skolår 7–9.
Allmänna läroverkens 7-åriga flickskolelinjers årskurser 1–7 motsvarar här skolår 5–11.
Allmänna läroverkens 6-åriga flickskolelinjers årskurser 1–6 motsvarar här skolår 7–12.
Allmänna läroverkens 5-åriga flickskolelinjers årskurser 1–5 motsvarar här skolår 4–8.
Lyceums 6-åriga linje delades in i en reallinje och en latinlinje. De första tre åren motsvarade grundskolenivå och är de som här redovisas. Årskurserna 1–3 motsvarar här skolår 7–9. Klassiska linjens 6-åriga linje hade de två första åren på grundskolenivå och de fyra sista åren var på gymnasienivå. Det är de första två åren som här redovisas. Årskurserna 1–2 motsvarar här skolår 8–9. De allmänna läroverken var från början endast öppna för pojkar. Från 1909 öppnades läroverken på realskolenivå för flickor och 1927 öppnades även läroverken på gymnasienivå för flickor. För att i den historiska utbildningsstatistiken tydliggöra vilka läroverken var öppna för har vi använt benämningen högre gossläroverk, högre flickläroverk och högre samläroverk samt, på realskolenivå, gossrealskolor och samrealskolor. Dessa har använts för alla år i tidsserien trots att benämningarna varierat under åren. En mer utförlig beskrivning av de olika skolformerna finns i rapporten:
Innan grundskolan fanns – Översikt över historisk utbildningsstatistik 1944–2018 (pdf)