Till toppen
The 3 steps are Choose table, Choose variable and Show result. You are currently at Välj variabel

Inkomster (spridningsmått) bland de som arbetar efter gymnasieskolan. Avgångsår 1996/1997 - 2018/2019

Logotyp för officiell statistik

Välj variabler

Dokumentation av statistiken
Paula Kossack, SCB
+46 010-479 60 05
Ja
2022-03-30
Antal personer:
antal
Antal personer:
Flöde
Antal personer:
Nej
Antal personer:
Nej
SCB
0000052U
Nu har du hamnat på en sida där du ska välja variabler och värden för dessa.
Obligatoriskt

Valda 0 Totalt 3

Obligatoriskt

Valda 0 Totalt 6

Obligatoriskt

Valda 0 Totalt 4

Obligatoriskt
Obligatoriskt

Valda 0 Totalt 3

Valda 0 Totalt 3

Valfri variabel
Valfri variabel

Valda 0 Totalt 4

Valfri variabel
Obligatoriskt
Sökfält för att markera värden i listan1996/1997 , 1997/1998 , 1998/1999 ,

Valda 1 Totalt 23

Antal valda celler är:
(maximalt tillåtna antal är 150 000)

Presentation på skärmen är begränsad till 1 000 rader och 30 kolumner

Antal valda celler överstiger tillåtna 150 000

Viktiga fotnoter

Gymnasieskolan genomgick en reform 2011. Innan dess gällde läroplanen från 1994 (Lpf 94). Från 2011 gäller en ny läroplan (Gy 2011). Jämförelser av resultat för avgångna från den gamla och den nya gymnasieskolan måste göras med försiktighet. För att skapa jämförbarhet över tid ingår i gruppen ”Avgångna from 1996/97 – totalt” elever med slutbetyg från gymnasieskolan t.o.m. avgångna 2012/13 och avgångna med examen respektive studiebevis på minst 2500 poäng fr.o.m. 2013/14. Grundläggande behörighet
Variabeln avser grundläggande behörighet till högskolestudier. I Gy 2011 har alla elever med examen automatiskt grundläggande behörighet till yrkeshögskolan. Elever med examen från högskoleförberedande program har automatiskt grundläggande behörighet till högskolestudier. Ett undantag är elever som läst International Baccalaureate, för dessa saknas uppgift om behörighet, men i statistiken redovisas de i gruppen ”utan grundläggande behörighet”.
Gymnasiebetyg
Betyg t.o.m. 2012/13 (Lpf 94): Betygen är omräknade till betygspoäng på följande sätt: IG=0, G=10, VG=15 och MVG=20 Betyg fr.o.m. 2013/14: Betygen är omräknade till betygspoäng på följande sätt: F=0, E=10, D=12,5 C=15, B=17,5 och A=20.
Beräkningen av den genomsnittliga betygspoängen för Gy 2011 är snarlik den för elever i Lpf 94, men fler betygssteg har införts i Gy 2011, betygskriterier och programstrukturen har ändrats. Därför ska jämförelser göras med försiktighet.
Utbildningsnivå vid uppföljningstidpunkt
Variabeln anger om personen läst vidare efter gymnasieskolan. Ingen hänsyn tas till om personen avslutat utbildningen eller inte - redovisningen sker endast utifrån hur många år personen läst. I gruppen ”Eftergymnasial kortare än 3 år” ingår utbildningar på minst en termin, men kortare än 3 år. Eftergymnasial utbildning omfattar främst högskoleutbildning, men även andra utbildningar ingår som t.ex. yrkeshögskolan.
Uppgiften redovisas enbart för personer som vid uppföljningstidpunkten var folkbokförda.
Inkomst
Inkomst från arbete är inte samma sak som lön. Förvärvsinkomst, det vill säga inkomst från arbete, påverkas av hur stor del man arbetat under året, frånvaro från arbetet, deltids- och heltidstjänstgöring och övertidsersättning. Inkomst visar därför en kombination av hur mycket man har jobbat och hur hög lön man haft.
Det som ingår är inkomst av tjänst och inkomst av näringsverksamhet. I inkomst av tjänst ingår förutom löneinkomst även inkomst från pension, sjukpenning och andra skattepliktiga ersättningar från exempelvis Försäkringskassan.
Flera spridningsmått anges för att beskriva inkomstfördelningen. En percentil innebär att man rangordnar alla personer utifrån deras inkomst från lägst till högst. Sedan grupperas inkomsterna i 100 grupper. Den 10:e percentilen är den inkomstnivå som 10 procent av personerna ligger under och 90 procent ligger över. Den 90:e percentilen den inkomstnivå som 90 procent av personerna ligger under och 10 procent ligger över. Medianinkomsten är den mellersta inkomsten.
Jämförbarheten mellan de olika utbildningsformerna och mellan olika grupper inom utbildningsformerna påverkas till viss del av att alla inte blir klara samtidigt under läsåret och att vissa därmed får mer tid på sig att etablera sig på arbetsmarknaden än andra. Detta kan påverka resultaten för den första uppföljningstidpunkten ”efter 1 år”. Betydelsen antas dock minska ju längre tid efter läsåret som uppföljningen görs. Sista tillgängliga data avser uppföljningsår 2019. För att förhindra röjande av information om personer i statistiken har alla siffror avrundats till närmaste 5-tal. Därför summerar redovisningsgrupperna ibland inte till totalen. Endast grupper med minst 100 examinerade redovisas. Vad gäller yrkesställning och inkomster redovisas endast grupper med minst 100 examinerade som arbetar respektive arbetar och studerar.