Till toppen
The 3 steps are Choose table, Choose variable and Show result. You are currently at Välj variabel

Exploaterad torvmark efter region och typ av exploatering, i kilometer. År 2020 - 2022

Välj variabler

Dokumentation av statistiken
Statistikservice, SCB
+46 010-479 50 00
Nej
2024-02-28
direkt exploaterad torvmark, i kilometer:
antal
direkt och indirekt exploaterad torvmark, i kilometer:
antal
direkt exploaterad torvmark, i kilometer:
Flöde
direkt och indirekt exploaterad torvmark, i kilometer:
Flöde
direkt exploaterad torvmark, i kilometer:
Nej
direkt och indirekt exploaterad torvmark, i kilometer:
Nej
direkt exploaterad torvmark, i kilometer:
Nej
direkt och indirekt exploaterad torvmark, i kilometer:
Nej
SCB
00000705
Nu har du hamnat på en sida där du ska välja variabler och värden för dessa.
Obligatoriskt

Valda 1 Totalt 2

Valfri variabel
Obligatoriskt

Valda 0 Totalt 3

Obligatoriskt

Valda 1 Totalt 3

Antal valda celler är:
(maximalt tillåtna antal är 150 000)

Presentation på skärmen är begränsad till 1 000 rader och 30 kolumner

Antal valda celler överstiger tillåtna 150 000

Viktiga fotnoter

Direkt exploatering är våtmark eller torvmark som direkt täcks av byggnad, järnvägsområde eller vägområde.

Indirekt exploatering är våtmark eller torvmark som täcks av ett 20 meters influensområde runt en byggnad, järnvägsområde eller vägområde.
Torvmark enligt kartering av Sveriges geologiska undersökning (SGU), Jordartskartan. Torv bildas när blöta och syrefattiga förhållanden hindrar växtmaterial från att brytas ner helt. Förekommer främst i våtmarker av typen mossar och kärr. Värden kan inte summeras, på grund av överlappande ytor. Det förekommer överlapp mellan exploateringstyper och mellan torvmark och våtmark. Statistik är framtagen på uppdrag av Naturvårdsverket. Järnvägsområden är mark med järnvägar och sidoområden som banvallar, diken och säkerhetszoner, exklusive ytor som är i tunnel/under annan infrastruktur, järnväg/byggnad etc. eller som delar mark med ett vägområde (t.ex. spårvägar, korsningar). Vid denna dubbelanvändning finns arealerna medräknade som vägar. Vägområde för biltrafik. Det utgörs av vägbanan och sidoområden som slänter, diken och säkerhetszoner, samt i vissa fall trottoarer i tätortsmiljö. Det motsvarar den markyta som behövs för vägen. Vägområde är kopplat till markanvändningsperspektiv och redovisas därför inte om vägbanan finns i tunnel.